2013-01-03

Jak zrobić podszewkę w sweterku

How to line a sweater 

W poprzednim poście pokazałam sweterek mojej córeczki, który podszyłam polarem. W tym poście zdradzam więcej technicznych szczegółów jak poradziłam sobie z tym zadaniem, choć to nie do końca tutorial. Wiele z Was pisało w komentarzach, że chciałoby mieć taki ocieplony polarem sweter. Mam nadzieję, że moje uwagi przydadzą się Wam.
In the last post I showed you my DD's new cardigan with polar fleece lining. In this post I write more technical details about it.

Należy znaleźć odpowiedni materiał. I tu pojawiły się schody. Sweterek dla malucha nie powinien być ciężki. Po podszyciu całości, czyli korpusu i rękawów cienką bawełna z elastanem waga sweterka zrobiła się dość niepokojąca. Oczywiście nie szyłam wszystkiego ręcznie, pomagałam sobie maszyną.
If you want to sew a lining you should find a proper fabric. And here the fun begins! A baby-sweater shouldn't be too heavy. At first I lined the body and sleeves with a cotton and elastan dotty fabric. It looked cute but its weigh was questionable at the end so I decided to rip it off.
 
Niby wszystko było ok i materiał w kropeczki był uroczy, jednak całość odprułam. Mimo to musiałam chwilę od niego odpocząć i pomyśleć co dalej. W międzyczasie odwiedził mnie brat. Brat miał super sweter ocieplony polarem! Polar jest elastyczny, i mięciutki, dodatkowo grzeje- połączenie idealne! Trzeba było tylko znaleźć polar w dobrym kolorze i suwak oczywiście musiał być w tym samym. Na poszukiwania polaru udałam się od razu na dział dziecięcy w supermarkecie i zakupiłam tani niemowlęcy kocyk w jedynym i słusznym kremowym kolorze. Potem to poszło już w miarę gładko.
I had to rest a little bit and think what to do next. Meanwhile my brother visited us. He had an amazing store-bought cardigan lined with polar fleece! A perfect combination- polar fleece is light, warm and elastic, hooray! I went straight to the kids department at the supermarket and bought a fleece baby-blanket in the one-and-only ecru color. The rest was easy as a pie.

Dzianina pracuje podczas noszenia w 3 wymiarach i dlatego podkroje pach w swetrze raglanowym przestają być tak oczywiste, gdy chcemy je podszyć. Tak naprawdę wykrój podszewki wyszedł mi dopiero wtedy, gdy upinałam materiał na gotowym wyrobie, oczywiście wcześniej zblokowanym.
The knitted fabric is elastic and works while wearing in 3 dimensions so underarm shaping isn't that obvious in raglan sweaters, especially when it'll be lined. I pinned the lining on the finished and blocked sweater. Then I cut off an unnecessary fabric.
Zamek wszyłam jednocześnie z przyszywaniem podszewki na krawędziach i w tym pomogła mi moja Husqvarna. Użyłam ściegu prostego, zygzakowy zbyt się odznaczał.
While sewing on the lining on the front borders I sewed also a zipper. I used my Husqvarna but the rest I sewed by hand with whip-stitch.

Reasumując, by wykonać podszewkę do swetra wydzierganego w jednym kawałku należy:
  • Zblokować/ wyprać gotowy sweter.
  • Dobrać materiał, pamiętając o jego ciężarze oraz o tym by był elastyczny, bo dzianina pracuje. Ja użyłam polaru, który dodatkowo ocieplił całość.
  • Dopasowywać kształt podszewki do gotowego swetra.
  • Nie podszywamy ściągaczy, gdyż wtedy stracą elastyczność!
  • Przyszywać podszewkę ściegiem elastycznym, najlepiej ręcznie na okrętkę.
To sum-up, if you want to line a knitted in one piece raglan sweater, you should:

  • Blocked/washed the finished sweater
  • Choose a suitable fabric. It should be elastic because and not too heavy. I used polar fleece which is a great solution.
  • Pin the fabric onto your sweater and make it the right shape.
  • Don't line the ribbing because it won't be elastic anymore!
  • Sew on the fabric with whip-stitch by hand or other elastic stitch.

     

    edit: 6-01-2013

9 comments :

  1. Podziwiam!!! Genialny pomysł! Na pewno powtórzę!!! Jeszcze jedno pytanie: czy polar może być każdy, czy uważasz, że powinien mieć konkretny skład?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dzięki :-)
      Dobre pytanie, ja użyłam troszkę grubszego polaru w porównaniu np. z tym z popularnego szwedzkiego sklepu wnętrzarskiego. Generalnie, z tego co wiem, wszystkie polary są produkowane z poliestru.

      Delete
  2. Świetny tutorial i sweterek też pięknie zrobiony. Zresztą, jak każdy Twój wyrób dopracowany w szczegółach - czyli idealny:))

    Oczywiście modelka przeurocza:)

    ReplyDelete
  3. super instrukcja !!! nie wiem czy mi wystarczyłoby umiejętności ale ,wyjaśnienie bardzo przejrzyste i ciekawe :)

    ReplyDelete
  4. Dzięki za tutka! Super sprawa takie docieplenie. Myślę o takim dla jednego mojego swetra i chyba skorzystam z wytycznych w rozmiarze prawie dorosłym ;)

    ReplyDelete
  5. Bardzo fajny opis, myślę, że z chęcią, o ile czas i pamięć pozwoli, sięgnę po niego robiąc swetry dzieciom. Dziękuję :)

    ReplyDelete
  6. fachowo sie zabralas do tego :o) ja ocieplilam kilka czapek "recznie" wiec bosko to nie wyglada niestety ;o) pozdrawiam*

    ReplyDelete
  7. Kursik kopiuję na komputer i mam nadzieje kiedyś z niego skorzystać - dzięki. Pomysł z polarowym kocykiem z marketu w dechę :)

    ReplyDelete
  8. You put a lot of good work into that little jacket which will keep it strong. It's adorable !

    ReplyDelete